ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ

 

УКРАЇНА

Управління освіти

Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації

ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (ЯСЛА-САДОК) № 463

СВЯТОШИНСЬКОГО РАЙОНУ МІСТА КИЄВА

 

Н А К А З

 

« 15 » грудня 2025                                                                                                                                                                                                            № 108-ОД 

 

Про запобігання булінгу

в ЗДО № 463

Відповідно до Конвенції ООН про права дитини, Законів України «Про охорону дитинства»,  «Про дошкільну освіту», «Про запобігання і протидію домашньому насильству», наказу МОН від 28.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів впливу в закладах освіти, листа МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480 «Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству», листа МОН від 29.01.2019 № 1/11-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню) від 18 грудня 2018 р. № 2657» з метою забезпечення у закладі  безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), та проведення цілеспрямованої профілактичної роботи з колективом закладу

НАКАЗУЮ:

1. Затвердити  Положення про порядок розгляду фактів булінгу (цькування) в Закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 463 Святошинського району міста Києва. Додаток 1.

2. Затвердити  План заходів щодо запобігання та  протидії булінгу на 2025/2026 навчальний рік. Додаток 2.

3. Ввести в дію Журнал звернень про випадки булінгу в ЗДО № 463.

4. Вихователю-методисту Руденко Т.В.:

4.1. Організувати просвітницьку роботу з учасниками освітнього процесу щодо запобігання жорстокому поводженню з дітьми.

4.2. Довести до відома здобувачів освіти, педагогічних працівників, батьків та інших учасників освітнього процесу щодо їх обов'язку повідомляти керівника закладу про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
4.3. Вчасно повідомляти уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Службу у справах дітей про випадки булінгу.

5. Педагогічним працівникам:

5.1. Забезпечити виконання Плану заходів щодо запобігання та протидії булінгу на 2025/2026  навчальний рік.

5.2. Нести персональну відповідальність за дотриманням законодавства про захист суспільної моралі, попередження випадків жорстокості та насильства серед неповнолітніх, активізувати діяльність, спрямовану на розвиток духовності та зміцнення моралі у дітей.
5.3. Не допускати випадків фізичного та психічного насильства, образ, недбалого й жорстокого поводження з дітьми.

5.4. Формувати в учасників освітнього процесу толерантне ставлення один до одного.

5.4. Терміново інформувати адміністрацію ЗДО про будь-які випадки неправомірного поводження працівників по відношенню до вихованців закладу.

6. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.

 

 

Директор                                                                                Лідія МОСКАЛЕНКО

 

                                                                                                                                                                                                                               Додаток 1

                                                                                                                                                                                                                               до наказу № 108-ОД

                                                                                                                                                                                                                                від 15.12.2025   

ПОЛОЖЕННЯ

про порядок розгляду фактів булінгу (цькування)  в

Закладі дошкільної освіти (ясла – садок) №463

Святошинського району міста Києва

І. Загальні положення.

 1.1. Дане Положення регулює питання порядку розгляду випадків булінгу (цькування) у Закладі дошкільної освіти (ясла-садок) №463 Святошинського району міста Києва на підставі Законів України «Про освіту», «Про  дошкільну освіту», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» №2657-1111 від 19.01.2019 року, Кодексу України про адміністративні  правопорушення , наказу МОН України від 28.12.2019 року №1646 «Деякі питання реагування на випадки боулінгу (цькування) та застосування заходів виховного  впливу в закладах освіти», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 03.02 2020 за №111/34394, листа  МОН України від 13.04.2020 № 1/9-207 «Роз’яснення щодо застосування наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 року №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного  впливу в закладах освіти», Плану заходів, спрямованих на запобігання  та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти, затвердженого наказом МОН України від 26.02.2020р., Статуту ЗДО, Правил внутрішнього трудового розпорядку інших нормативно-правових та інструктивних документів.

1.2.Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього  процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого

1.3. До булінгу (цькування) в закладі дошкільної освіти належать випадки, які відбуваються безпосередньо в приміщенні закладу освіти та на прилеглих територіях (включно з груповими приміщеннями, спортивній або музичній залі, під час проведення занять, спортивних і музичних заходів, та (або) за межами закладу освіти під час заходів, передбачених освітньою програмою, планом

роботи закладу дошкільної освіти, та інших освітніх заходів, що організовуються за згодою керівника закладу освіти.

1.4.Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

– систематичне вчинення учасниками освітнього процесу, зокрема працівниками ЗДО,  діянь стосовно дитини раннього або дошкільного віку;

– умисне позбавлення іграшок, їжі (цукерків), одягу, перешкоджання в отриманні освітніх послуг; позбавлення можливості рухатись, примушування  через провину до виконання доручень, від яких дитина відмовляється;

– словесні образи ровесників або дорослого, погрози, у тому числі щодо третіх осіб (батьків, рідних), приниження, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи;

– будь-яка форма небажаної вербальної, невербальної чи фізичної поведінки зокрема принизливі погляди, жести, прізвиська, образи, жарти, погрози;

– будь-яка форма небажаної фізичної поведінки ровесників або дорослого, зокрема ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, завдання ударів;

–  наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

– дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

–  інші правопорушення насильницького характеру.

ІІ. Повноваження директора ЗДО та уповноважених ним

осіб щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню):

2.1Директор ЗДО:

 – здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі дошкільної освіти;

– розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами батьків  здобувачів освіти, їхніх законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;

– сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі дошкільної освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, стосовно яких які вчинили булінг (цькування),  для тих, стали його свідками або постраждали від булінгу;

– з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я,

головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формулювання та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

– розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування;

– скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та відповідних заходів реагування;

– забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого- педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);

– повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти.

2.2. Вихователь – методист ЗДО:

 – забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого- педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування), веде облік випадків та оформлення документації, згідно з цим Положенням;

– здійснює реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом організації та проведення занять, тематичних розваг, читання дитячої літератури, розповідей, гри,  бесід, консультацій з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії;

– забезпечує прозорість та інформаційну відкритість шляхом інформування та оприлюднення на Веб-сайті,  розміщення в інформаційних куточках для батьків здобувачів освіти інформації та нормативно-правових актів з питань щодо протидії  боулінгу;

– реалізує план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти та сім’ї;

– контролює дотримання порядку подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі  дошкільної освіти;

– забезпечує порядок реагування на підтверджені випадки булінгу (цькування) в закладі дошкільної освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

2.3.Практичний психолог ЗДО:

 –  забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);

–  веде облік випадків булінгу та оформлення документації, згідно з цим Положенням;

– реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом організації тематичних заходів, бесід – консультацій з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії.

–  надає психологічну допомогу постраждалим від булінгу (цькування).

2.4. Педагогічні та інші працівники ЗДО:

–  забезпечують здобувачам освіти захист під час освітнього процесу від будь – яких форм насильства у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою;

– повідомляють директора ЗДО про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти або педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб;

–  забезпечують неупереджене ставлення до здобувачів освіти з боку ровесників, батьків та обслуговуючого персоналу;

– сприяють директору у проведенні розслідування  випадків булінгу (цькування);

– виконують рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) у ЗДО.

ІІІ. Діяльність Комісії з розгляду  випадків булінгу (цькування):

3.1.   Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) утворюється наказом директора та скликається для прийняття рішення за результатами розслідування про факти булінгу (цькування).

3.2. В своїй діяльності Комісія керується Кодексом України про адміністративні правопорушення. Законом України «Про освіту». Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», , наказом МОН України від 28.12.2019 року №1646 «Деякі питання реагування на випадки боулінгу (цькуванню) та застосування заходів виховного  впливу в закладах освіти», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 03.02 2020 за №111/34394, листом  МОН України від 13.04.2020 № 1/9-207 «Роз’яснення щодо застосування наказу Міністерства

освіти і науки України від 28.12.2019 року №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькуванню) та застосування заходів виховного  впливу в закладах освіти», Положення про комісію з розгляду випадків боулінгу(цькування) та іншими нормативно-правовими актами з питань протидії булінгу (цькуванню).

3.3. До складу  Комісії входять: директор, вихователь – методист, практичний психолог, педагогічні працівники, батьки делеговані Батьківським комітетом або Піклувальною радою ЗДО. Голова комісії  має право залучати зовнішніх експертів та юристів до розгляду справи на умовах закону України «Про захист персональних даних».

3.4.Комісія діє відповідно до Порядку подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) у ЗДО, Порядку реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

3.5. Засідання Комісії скликається директором для розгляду та неупередженого з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) відповідно до заяв, що надійшли з цього приводу.

3.6.У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), через об’єктивні причини (діагноз здобувача освіти), зумовлені психологічним станом зокрема, а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що директор має повідомити постраждалого.

3.7.Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються на паперових носіях з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

3.8.Потерпілий чи його(її) представник також можуть звертатися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служби у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

ІV. Порядок подання та розгляду заяв

(з дотриманням конфіденційності) про випадки булінгу (цькування):

 4.1.Учасники освітнього процесу подають заяву директору ЗДО про випадок булінгу по відношенню до дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

4.2.Директор розглядає заяву в день її подання та видає рішення про проведення розслідування;

4.3.Проводиться повне та неупереджене розслідування щодо випадків булінгу (цькування) з залученням осіб, від яких отримано інформацію;

4.4. Директор для прийняття рішення за результатами розслідування залучає комісію з розгляду випадку булінгу (цькування) та скликає засідання для

прийняття рішення за результатами розслідування та виконання відповідних заходів реагування;

4.5.Рішення Комісії реєструється в окремому журналі, зберігається на паперових носіях  з оригіналами підписів всіх членів Комісії;

4.6.Потерпілий чи його (її) представник також можуть звернутися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служби у справах дітей.

 

  1. V. Порядок реагування на доведені випадки булінгу(цькування)

в ЗДО та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування):

 5.1.У разі підтвердження факту вчинення булінгу (цькування), за результатами розслідування та висновків Комісії, директором повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та служби у справах дітей про випадки булінгу (цькування); 5.2.Виконується рішення та рекомендації Комісії;

5.3.Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу;

5.4.Директор або уповноважені ним особи відповідно до чинного законодавства та в межах повноважень здійснюють контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню).

 VІ. Права та обов’язки учасників освітнього процесу:

6.1.Здобувачі освіти мають право на:

 – якісні освітні послуги;

– індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується,  через запропоновані педагогами  освітні програми та інноваційні педагогічні технології;

– інші необхідні умови для здобуття освіти, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами та із соціально незахищених верств населення;

–  свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної діяльності тощо;

–  безпечні та нешкідливі умови виховання і навчання в ЗДО

–  повагу людської гідності;

– захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності,   будь-яких форм насильства, булінгу (цькування), дискримінації за за будь-якою ознакою, що завдають шкоди здоров’ю здобувачам освіти;

– отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування).

6.2. Здобувачі освіти мають право:

 – повідомляти батьків, рідних, близьких, вихователів групи, яку відвідують, помічника вихователя, інших працівників ЗДО №463, які залучаються до освітнього процесу, про факти булінгу (цькування)

– відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля;

6.3. Працівники, які залучаються до освітнього процесу:

мають право на:

 – захист професійної честі і гідності;

– захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та приниження з боку адміністрації, колег, батьків здобувачів освіти у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь – якою ознакою, що завдають шкоди здоров’ю.

6.4.Зобов’язані:

– дотримуватися педагогічної етики;

– поважати гідність, права, свободи і законні інтереси всіх учасників освітнього процесу;

– настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;

– формувати у здобувачів освіти гордість за свою державу Україну усвідомлення необхідності дотримуватись Конституції та законів України;

– виховувати у здобувачів освіти повагу до державної мови та державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливе ставлення до історико-культурного надбання України та навколишнього природного середовища;

– формувати у здобувачів освіти прагнення до взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;

– захищати здобувачів освіти під час освітнього процесу від будь-яких форм фізичного та психічного насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою що завдають шкоди здоров’ю здобувачів освіти, запобігати вживанню ними та іншими особами на території закладів освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам;

– додержуватися установчих документів та правил внутрішнього розпорядку закладу дошкільної освіти, виконувати свої посадові обов’язки;

– повідомляти директора про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком

якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

6.5. Батьки здобувачів освіти:

мають право:

– отримувати інформацію про діяльність ЗДО, у тому числі – щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).

– про результати виховання і навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і про результати оцінювання якості освіти у закладі дошкільної освіти та його освітньої діяльності;

– подавати директору ЗДО заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

– вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

Зобов’язані:

– виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля;

– поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу;

– дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;

– формувати у дитини культуру спілкування, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;

– настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, патріотизму, справедливості, гуманізму, толерантності, працелюбства;

– сприяти директору ЗДО у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

– виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) та інше, що сприятиме покращенню виправлення ситуації, що призвела до боулінгу (цькування) .

VІІПрикінцеві положення

7.1.Положення про порядок розгляду випадків булінгу (цькування)  у Закладі дошкільної освіти (ясла-садок) №463 Святошинського району міста Києва (далі

– Положення) схвалюється педагогічною радою та затверджується наказом директора і є обов’язковими до виконання усіма учасниками освітнього процесу.

7.2. Учасники освітнього процесу мають знати Положення про порядок розгляду випадків булінгу (цькування) у ЗДО №463;

7.3.Незнання або нерозуміння норм цього Положення не є виправданням невиконання обов’язків учасниками освітнього процесу. Заклад забезпечує публічний доступ  до тексту Положення через власний офіційний Веб-сайт.

7.4.Прийняття принципів і норм Положення  засвідчується підписами членів трудового колективу ЗДО.

7.5.Зміни та доповнення до Положення вносяться педагогічною радою та затверджуються наказом директора.

                                                                                                                                                                                                                                                Додаток 2

                                                                                                                                                                                                                                                до наказу №108-ОД

                                                                                                                                                                                                                                                 від 15.12.2025р.

ПЛАН ЗАХОДІВ

щодо запобігання та протидії булінгу

ЗДО №463 на 2025/2026  н .р.

 

з/п

Назва заходу

Цільова аудиторія

Термін виконання

Відповідальний

Примітка

Інформаційно-профілактичні заходи

1.

Обговорення питання протидії булінгу на загальних батьківських зборах.

Батьки вихованців  

Травень

Директор вихователь-методист

 

2.

Круглий стіл на тему: «Протидія булінгу  в дитячому колективі».

Педагогічний колектив

Листопад

Директор

 

3.

Розробка пам’ятки «Маркери булінгу».

Педагогічний колектив

Жовтень

Практичний психолог

 

4.

Контроль стану попередження випадків булінгу.

Педагогічний колектив

Щоквартально

Директор

 

5.

Проблемний стіл: «Безпечний дитсадок. Маски булінгу».

Педагогічний колектив

Квітень

Директор вихователь-методист

 

6.

Вивчення законодавчих документів, практик протидій цькуванню.

Педагогічний колектив

Вересень

Директор., вихователь-методист

 

Формування навичок стосунків здобувачів освіти

1.

Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків (екрани настрою).

Вихованці 

Вересень – травень

Педагогічні працівники

 

2.

Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії у години спілкування впродовж дня.

Вихованці 

Вересень – травень

Педагогічні працівники

 

3.

Працюємо з ІКТ: перегляд  мультфільмів відповідної спрямованості.

Вихованці 

Вересень – травень

Практичний психолог, вихователі груп.

 

4.

Проведення заходів в рамках тематичного дня: «День спонтанного прояву доброти».

Вихованці 

Лютий

Практичний психолог, вихователі груп.

 

5.

Проведення заходів в рамках Тижня правового виховання «Хоч ми діточки малі, маємо права свої».

Усі категорії

учасників освітнього процесу

Грудень

Директор

 

6.

Навчальна гра  «Павутинка дружби».

 

Вихованці

Січень

Вихователі

 

7.

Навчальна гра «Любій малечі про цікаві речі».

 

 

 

Вихованці

Лютий

Вихователі

 

Психологічний супровід

1.

Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в дитячих колективах.

Усі категорії

Учасників освітнього процесу

Протягом року

Практичний психолог

 

2.

Діагностування рівня напруги, тривожності в  дитячих колективах:

  • спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти;
  • опитування, анкетування учасників освітнього процесу;
  • психологічні діагностики емоційних станів вихованців.

Усі категорії учасників освітнього процесу

 

 

 

Відповідно плану

Практичний психолог

 

Практичний психолог

 

3.

Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота

Усі категорії учасників освітнього процесу

 

Відповідно Плану

Практичний психолог

 

 

Робота з батьками

1.

Психологічні консультації:

«Протидія цькуванню в дитячому колективі.

Булінг від «А» до «Я».

СТОП насильство в сім’ї. Психологічне насильство у стосунках з дітьми».

Батьки вихованців ЗДО

Листопад

Лютий

Березень

квітень

Практичний психолог

 

2.

Тренінг: « Як навчити дітей безпеці в Інтернеті».

Батьки вихованців ЗДО

Січень

Практичний психолог

 

УКРАЇНА

Управління освіти

Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації

ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (ЯСЛА-САДОК) № 463

СВЯТОШИНСЬКОГО РАЙОНУ МІСТА КИЄВА

 

                                                                                                                                   Н А К А З

 

« 15 » грудня 2025                                                                                                                                                                                                               № 109-ОД 

Про створення комісії з розгляду

випадків булінгу в ЗДО № 463

     На виконання Закону України «Про освіту», Кодексу України про адміністративні правопорушення, Закону України № 2657-VIII  «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»,  відповідно до методичних рекомендацій Міністерства освіти, науки та молоді, з метою виявлення та протидії боулінгу серед учасників освітнього процесу, швидкого реагування на такі випадки,

 НАКАЗУЮ:

1.Призначити уповноваженими особами для здійснення невідкладних заходів реагування у випадках виявлення фактів насильства, булінгу (цькування) та/або отримання заяв/повідомлень від постраждалої особи/інших осіб вихователя-методиста Руденко Т.В.

2.Створити комісію з розгляду випадків булінгу серед учасників освітнього процесу у такому складі:

Голова комісії – Москаленко Л.А., директор;

Секретар комісії – Руденко Т.В.;

Члени комісії:

-  Вінніченко О.Г., голова ППО;

-  Кольченко О.Г., вихователь;

-  Багатиренко С.В., вихователь.

- практичний психолог

3. У випадках скликання комісії до її роботи залучати батьків, чиї діти причетні до випадків булінгу.

4. Засідання комісії проводити у випадку письмової заяви директора ЗДО.

5. З метою профілактики проявів негативної поведінки вихованців, чиї дії у майбутньому можуть кваліфікуватися як булінг, невідкладно скликати засідання комісії та залучати батьків вихованців до її засідань.

6. До роботи комісії залучати уповноважених осіб Національної поліції України та Служби у справах дітей.

7. Вихователям постійно проводити роз’яснювальну роботу з вихованцями та батьками щодо їх відповідальності за дії, які прирівнюються до булінгу.

8. Довести до відома усіх працівників про персональну відповідальність за випадки булінгу з їх боку чи спробу втаємничення таких випадків зі сторони вихованців, батьків вихованців чи колег по роботі.

9. З даним наказом ознайомити усіх педагогічних працівників.

10. Копію даного наказу розмістити на офіційному сайті ЗДО № 463.

11. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

 

Директор                                                                                 Лідія МОСКАЛЕНКО

 

 Рекомендований порядок дій суб’єкта роботи з дітьми та молоддю (закладу освіти) з питань профілактики та протидії насильству, булінгу (цькуванню) та жорстокому поводженню з дітьми 

В українському законодавстві насильство визначається як умисні дії (абобездіяльність) фізичного, психологічного, сексуального чи економічного характеру, що вчиняються одним членом сім'ї щодо іншого або між родичами, колишнім/теперішнім подружжям тощо, порушуючи права та завдаючи шкоди здоров'ю. Це поняття деталізовано в Законі "Про запобігання та протидію домашньому насильству" та Кодексах (КК України ст. 126-1, КУпАП ст. 173-2).

Домашнє насильство - діяння (дії або бездіяльність) фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім’ї чи в межах місця проживання або між родичами, або між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають (проживали) однією сім’єю, але не перебувають (не перебували) у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає (проживала) особа, яка вчинила домашнє насильство, у тому самому місці, що й постраждала особа, а також погрози вчинення таких діянь

Ключові законодавчі акти:

 Закон України "Про запобігання та протидію домашньому насильству": визначає загальне поняття та види насильства в сім'ї.

 Кримінальний кодекс України (КК України, ст. 126-1): криміналізує домашнє насильство, визначаючи його як умисне систематичне вчинення

фізичного, психологічного, економічного насильства.

Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУпАП, ст. 173-2): передбачає адміністративну відповідальність за вчинення домашнього

насильства, насильства за ознакою статі (будь-які діяння фізичного, психологічного чи економічного характеру).

Законодавчі та нормативно-правові акти щодо запобігання та протидії насильства можна знайти за посиланням:

https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichnarob...

Основні форми насильства згідно із законодавством:

 Фізичне насильство: форма домашнього насильства, що включає ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, а також незаконне позбавлення волі, нанесення побоїв, мордування, заподіяння тілесних ушкоджень різного ступеня тяжкості, залишення в небезпеці, ненадання допомоги особі, яка перебуває в небезпечному для життя стані, заподіяння смерті, вчинення інших правопорушень насильницького характеру.

 Психологічне насильство: (приниження, погрози, контроль, ізоляція від соціуму, поширення пліток) - форма домашнього насильства, що включає словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи, контроль у репродуктивній сфері, якщо такі дії або бездіяльність викликали у постраждалої особи побоювання за свою безпеку чи безпеку третіх осіб, спричинили емоційну невпевненість, нездатність захистити себе або завдали шкоди психічному здоров’ю особи

 Сексуальне насильство: форма домашнього насильства, що включає будь-які діяння сексуального характеру, вчинені стосовно повнолітньої особи

без її згоди або стосовно дитини незалежно від її згоди, або в присутності дитини, примушування до акту сексуального характеру з третьою особою, а також інші правопорушення проти статевої свободи чи статевої недоторканості особи, у тому числі вчинені стосовно дитини або в її присутності (прояви криміналізовані в статтях 152 та 153 Кримінального Кодексу України і стосуються злочинів проти статевої свободи та недоторканності особи:

Стаття 152 КК України (Зґвалтування) передбачає відповідальність за незаконне проникнення в тіло іншої особи статевим шляхом, вчинене із застосуванням насильства чи погрози, або з використанням безпорадного стану, а також щодо особи, яка не досягла 14 років, незалежно від її згоди.

Стаття 153 КК України (Сексуальне насильство) карає за будь-які насильницькі дії сексуального характеру, не пов'язані з проникненням, без згоди потерпілої

особи, або примушування до таких дій, часто з використанням безпорадного стану чи інших обставин).

 Економічне насильство: форма домашнього насильства, що включає умисне позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна, коштів чи документів або

можливості користуватися ними, залишення без догляду чи піклування, перешкоджання в отриманні необхідних послуг з лікування чи реабілітації,заборону працювати, примушування до праці, заборону навчатися та інші правопорушення економічного характеру.

Визначення термінів «жорстоке поводження з дитиною», «булінг (цькування)»
Абзац 4 статті 1 розділу І Закону України «Про охорону дитинства»:
- жорстоке поводження з дитиною - будь-які форми фізичного, психологічного, сексуального або економічного насильства над дитиною, зокрема домашнього насильства, насильства за ознакою статі, булінгу (цькування), мобінгу (цькування), а також будь-які незаконні угоди стосовно дитини, зокрема вербування, переміщення, переховування, передача або одержання дитини, вчинені з метою експлуатації, з використанням обману, шантажу чи уразливого стану дитини.
Абзац 4 статті 1 розділу І Закону України «Про охорону дитинства»:
- булінг (цькування) - психологічне, фізичне, економічне чи сексуальне насильство, тобто будь-яке умисне діяння (дія або бездіяльність), у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, яке систематично вчиняється особою стосовно дитини, з якою вони є учасниками одного колективу, або дитиною стосовно іншого учасника одного колективу та яке порушує права, свободи, законні інтереси потерпілої особи та/або перешкоджає виконанню нею визначених законодавством обов’язків.
 

 

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ

 

Булінг (цькування) – дії учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному чи сексуальному насильстві. Такі дії вчиняються стосовно дитини чи дитиною стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого може бути заподіяна шкода психічному чи фізичному здоров’ю потерпілого. Булінг може здійснюватись також із застосуванням засобів електронних комунікацій. 

ЮНІСЕФ визначає булінг (від анг. to bull – переслідувати) як небажану агресивну поведінку дітей шкільного віку, яка призводить до цькування дитини іншою дитиною чи групою дітей з метою приниження, залякування та демонстрації сили.

З прикладами уроків з протидії булінгу в закладах освіти та відповідним системним підходом можна ознайомитись за посиланням.

 

СИТУАЦІЯ В УКРАЇНІ

Відповідно до дослідження ЮНІСЕФ: 

  • 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу;
  • 24% дітей стали жертвами булінгу; 
  • 48% дітей нікому не розповідали про випадки булінгу;
  • 44% школярів були спостерігачами булінгу, але ігнорували його, бо їм було страшно за себе;
  • більшість дітей булять за те, що вони виглядають, говорять, думають не так, як інші діти. 

Алгоритм дій у разі виявлення фактів булінгу

Директор закладу:

приймає та розглядає заяви про випадки булінгу здобувачів освіти;

скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу;

за результатами рішення комісії повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про факти булінгу;

розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу.

Вихователь-методист:

повідомляє керівництво закладу освіти про факти булінгу;

вживає невідкладних заходів для припинення булінгу;

може поспілкуватися з учасниками ситуації;

забезпечує профілактику та запобігання булінгу;

забезпечує надання консультативної допомоги батькам з питань булінгу;

здійснює психологічний супровід здобувачів освіти, які постраждали від булінгу.

Вихователь:

Повідомляє керівництво закладу освіти про факти булінгу;

Вживає невідкладних заходів для припинення булінгу;

За рішенням завідувача закладу бере участь у проведенні розслідування та засіданні комісії з розгляду випадків булінгу;

Проводить системну роботу з інформування, роз’яснення з метою формування навичок толерантної поведінки;

Старша медична сестра:

повідомляє керівництво закладу освіти про факти булінгу;

вживає невідкладних заходів для припинення булінгу;

надає (уразі необхідності) невідкладну медичну допомогу.

Батьки постраждалої дитини:

подають керівництву закладу освіти заяву про випадки булінгу;

можуть вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу;

можуть брати участь у засіданні комісії з розслідування випадків булінгу;

звертаються до уповноважених органів Національної поліції України та служби у справах неповнолітніх для повідомлення про випадок булінгу, у тому числі в разі незгоди з рішенням комісії, яка не кваліфікувала випадок як булінг;

сприяють керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу;

виконують рішення та рекомендації комісії;

можуть запитувати інформацію про діяльність закладу освіти.

Здобувачі освіти:

повідомляють керівництво або працівників закладу освіти про факти булінгу.

Дитина, яка постраждала від булінгу:

звертається для подальшого реагування до керівника закладу освіти або уповноваженої особи;

та/або до батьків чи інших законних представників, органів національної поліції т.ін.;

може брати участь у засіданні комісії з розслідування випадків булінгу.

ПЛАН ЗАХОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЮ БУЛІНГУ В  ДНЗ № 463 

Назва заходів

Термін виконання

Відповідальний

1

Проведення просвітницької діяльності з учасниками освітнього процесу,  спрямованої на формування негативного ставлення до протиправних дій

Упродовж

року

Директор, педагогічні працівники

2

Проведення:

Тижня правового виховання «Великі права маленької дитини»

Правового квесту «У фокусі права дитини»

Жовтень

2024р.

Листопад 2024р.

Вихователь – методист

Вихователі

3

Проводити обстеження житло-побутових умов проживання дітей, які потребують підвищеної уваги, сімей, що опинилися у складних сімейних обставинах.

За

потребою

 

 

Директор,

вихователь-методист

4

Інформаційний буклет «Безпечний психологічний простір сім’ї»

Січень

Практичний психолог

5

Благодійна акція «Чужих дітей не буває…»

 

Вихователі

6

Консультації для батьків:

«10 порад: чому і як батьки повинні навчити дитину?»

«Упізнай себе, або батьківські помилки та як їх уникнути?»

«Злість. Як з нею бути?»

Жовтень

 

Квітень

 

Грудень

Вихователі, практичний психолог

7

Консультації для педагогів:

«Дитяча агресія – насильство – чи самозахист?»

Листопад

Вихователь-методист

8

Уроки спілкування бля батьків у форматі тренінгу «Три шляхи у вихованні»

Березень

2025р.

Вихователь-методист, вихователі

9.

В разі виявлені фактів насильства над дітьми негайно надавати інформацію відповідним право-охоронним органам

Постійно

Директор

10.

Розробити та провести цикл заходів щодо вивчення та популяризації серед  батьків Конвенції ООН про права дитини

Листопад .

Педагоги

11.

Пропагувати під час освітнього процесу формування навичок здорового способу життя серед дітей

Постійно

Педагоги

12.

Відеоролик для дітей «Домівка дитинства»

Онлайн-газета для батьків та дітей

«Дружня сімейка».

 

Березень.

 

Упродовж

року

Вихователь-методист, вихователі

 

13.

При необхідності надавати постраждалим від насильства в сім’ї соціально-педагогічні, інформаційні послуги

Постійно

Вихователь-методист

14.

Популяризувати заходи з питань  родинного виховання на сайті закладу

Постійно

Вихователь-методист, педагоги

15.

Робота з дітьми «групи ризику»

Упродовж

року

 

Вихователі

16.

Розмістити на інформаційному стенді ЗДО номери телефону гарячої лінії протидії булінгу

Вересень

2024р.

Вихователь-методист

 

Навчально-методичний посібник «Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти».

  • В Розділі І посібника розміщено навчальну програму «Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти» для слухачів очної форми навчання в системі післядипломної педагогічної освіти.
  • Розділ ІІ містить теоретичний та практичний матеріал для викладання Програми. Даний матеріал структуровано відповідно до тематичних модулей. Особливу увагу приділено визначенню та розмежуванню понять «насильство», «жорстоке поводження», «ґендерно зумовлене насильство», «ґендерна рівність», «дискримінація», «домашнє насильство», «булінг»; формуванню навичок ідентифікації постраждалих від жорстокого поводження, насильства, ґендерно зумовленого насильства, домашнього насильства, булінгу.
  • Розділ ІІІ містить методичні розробки: «Структуру програми циклу тренінгів для педагогів «Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти» та «Тренінг для батьків здобувачів освіти та персоналу закладу освіти «Протидія та реагування на випадки насильства над дітьми».

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ

«Як припинити знущання з дитини та допомогти їй» 

·         1. Передусім необхідно вдома ліквідувати атмосферу, що сприяє перетворенню дитини на «жертву». Ніякої надмірної опіки чи, навпаки, деспотизму, покарань та побиття за провину.

·         2. Окрім того, необхідно обов'язково запитувати дитину, як справи в садочку, маючи на увазі відносини з однолітками та дорослими. Обережно ставте запитання, оскільки цькування може бути не лише відкритим, а й прихованим, пасивним, наприклад: не бажання сидіти поруч, грати в одній команді, ігнорування тощо. Якщо ви відчули певні негаразди, поговоріть з дитиною та вихователем.

·         3. Якщо булінг уже відбувся, зважте його масштаби. Якщо це проблема між двома дітьми, яка може бути залагоджена власними силами, краще надати дитині можливість самостійно розібратися та навчитися самостійно відстоювати власні інтереси.

·         4. Якщо знущання набуло вже великих розмірів, проаналізуйте разом з дитиною, чи зможе вона сама захистити себе та відновити свій авторитет у групі. Наприклад, якщо дитину дражнять через надмірну вагу, варто записати її на спортивну секцію.

·         5. Якщо ваша дитина дуже скромна та невпевнена у собі – допоможіть їй стати впевненішою, адже підвищення самооцінки робить людину врівноваженішою та терпимою до цькувань оточуючих. З'ясуйте, які гуртки відвідують її одногрупники, чим займаються у вільний час. Можливо, вашій дитині теж захочеться відвідувати якусь із цих секцій, у результаті чого вона зможе встановити контакт із деякими одногрупниками. Заохочуйте дитину до активної участі в загальних заходах, які зближують дітей та допомагають їм набути впевненості у собі.

·         6. У особливо важких випадках, якщо ваша дитина з певних причин стала вигнанцем в групі, приверніть увагу вихователя та практичного психолога до проблеми. У цьому випадку вам необхідна буде допомога фахівців. 

Дії батьків у разі вербального булінгу

·         Передусім учіть своїх дітей поваги. На прикладі власної моделі поведінки зміцнюйте їхню думку про те, що кожен заслуговує доброго ставлення: дякуйте педагогам, хваліть дитину та її друзів, виявляйте добре ставлення до працівників магазинів, бібліотек, транспорту, будь-яких закладів. Розвивайте самоповагу дітей і вчіть їх цінувати свої сильні сторони. Найкращий захист, який можуть запропонувати батьки, - це зміцнення почуття власної гідності й незалежності своєї дитини та її готовності вжити заходи в разі потреби. Обговорюйте й практикуйте безпечні, конструктивні способи реагування вашої дитини на слова або дії булера. Разом придумайте основні фрази, які дитина може сказати своєму кривднику переконливим, але не ворожим тоном, наприклад: «Твої слова неприємні», «Дай мені спокій», або «»Відчепись», «Ти робиш мені боляче, я можу зробити тобі так само», «Я не буду терпіти знущання».

·         Якщо дитина повідомляє вам, що вона або ще хтось піддається знущанням, булінгу, підтримайте її, похваліть за те, що вона набралася сміливості й розповіла вам про це, зберіть інформацію (але не варто сердитись і звинувачувати саму дитину). Наголосіть на різниці між доносом із метою просто завдати комусь  неприємностей та відвертою розмовою з дорослою людиною, яка може допомогти. Завжди вживайте заходи проти знущань, булінгу, особливо якщо насильство набуває важких форм або постійного характеру, зв'яжіться з вихователем, соціальним педагогом, психологом або директором садочка вашої дитини, щоб контролювати ситуацію доти, доки вона не припиниться.

 

Дії батьків у разі фізичного булінгу

·         Якщо ви підозрюєте, що вашу дитину піддають фізичному насильству, почніть випадкову розмову – спитайте, як справи в садочку, що відбувається під час прогулянки, під час гри. На основі відповідей з'ясуйте в дитини, чи поводив хто-небудь себе образливо стосовно неї. Намагайтеся стримувати емоції. Наголосіть на важливості відкритого, постійного зв'язку дитини з вами, вихователем та психологом. Документуй дати і час інцидентів, пов'язані зі знущаннями, відповідну реакцію залучених осіб та їхніх дій. Не звертайтеся до батьків розбишак, щоб вирішити проблему самостійно. Якщо фізичне насильство над вашою дитиною продовжується й вам потрібна додаткова допомога за межами садочка, зверніться до місцевих правоохоронних органів. Є закони про боротьбу із залякуванням і домаганнями, які передбачають оперативні корегувальні дії.

 

Пам'ятка для жертв булінгу

·         Не протиставляй собе колективу. Намагайся бути доброзичливою людиною, навіть з агресивно налаштованими до тебе членами колективу.

·         Не принижуй інших: не обзивайся, не бийся, не погрожуй.

·         Захищайся: твердо, не переходячи в атаку, не дозволяй принижувати себе, показуй, що можеш постояти за себе.

·         Наберися терпіння: те, що відбулося, не триватиме довго.

·         Розбирайся в причинах, але не займайся самознищенням, не звинувачуй себе ні в чому.

·         Говори впевнено, але тактовно, коли розмовляєш із булером, стій прямо, поводься спокійно, не бійся, не кричи й тим більше не провокуй бійку.

·         Кажи «НІ» й не почувайся винним.

·         Шукай підтримки в працівників закладу, друзів, батьків. Вони допоможуть тобі вистояти.

·         Не мовчи! Розповідай про знущання та насильство над собою. Це допоможе швидше припинити протиправні дії.

·         Звертайся до компетентних органів, що мають захищати твої права, отримуй інформацію щодо власного захисту.